Hoe Mozart Casanova sloeg (nieuwe voorstelling!)
Orkater
za 24 apr
20:15
za 24 apr ’04
20:15
-
za 24 apr ’0420:15
Na muziektheatervoorstellingen als o.a. `The Prefab Four`, `Conijn van Olland` en `Wie vermoordde Mary Rogers?` komt Orkater met een muzikaal lustspel van schrijver Louis Ferron en componist Maarten Ornstein onder regie van Gerardjan Rijnders.
Casanova geeft Mozart les in de liefde, aan de praktijk getoetst. Na afloop van de première van Don Giovanni (Praag 1787) barst er een tweestrijd los tussen de dertigjarige succescomponist die de status van een popheld heeft en de inmiddels zestigjarige Casanova die gedesillusioneerd is in ‘de verlichte’ liefde. De voorstelling belooft een Marivaux-achtige klucht te worden, waarin liberetto-schrijver Lorenzo Da Ponte storende factor is.
`Hoe Mozart Casanova Sloeg` wordt gespeeld door de Orkater-acteurs Annet Malherbe en Peter Blok aangevuld met Jaap Spijkers (bekend van De Trust en de Poolse Bruid) cabaretier Alex Klaasen (Klaasen & Sandiford ) en Waldemar Torenstra (bekend van het NNT en als Gerrit uit `Ja Zuster Nee Zuster`) en een muziekensemble.
`Hoe Mozart Casanova Sloeg`, vervangt de aangekondigde voorstelling van Alex van Warmerdam door zijn gezelschap De Mexicaanse Hond. Alex van Warmerdam, wiens nieuwe film Grimm op 10 september tijdens het Film Festival van Toronto de wereldpremière beleeft, hoopt volgend seizoen alsnog met een nieuwe theatervoorstelling te komen.
De pers over
HOE MOZART CASANOVA SLOEG
Het Haarlems Dagblad, 2 april 2004
“Annet Malherbe is als vanouds goed op dreef als de pronte Dorabella.”
“Maarten Ornstein schreef mooie muziek die soms jazzy is, soms modern klinkt, een hele eigen mix van twintigste eeuwse stijlen.”
“Er wordt veel gezongen. Fraai vooral door Alex Klaasen.”
“De acteurs en de musici maken er een feestje van.”
Het Parool 3 april 2004
"Alex Klaasen: die zat lekker in zijn vel en in zijn kostuum; hij zong de sterren van de hemel, zat helemaal in zijn rol van een decadent glamrock mannetje, dat verwend is met genie. Hij mocht de voorstelling afsluiten op het hoogste punt van het decor, vol in de schijnwerpers."
NRC Handelsblad, 3 april 2004
"De eclectische muziek van Maarten Ornstein, soepel gespeeld door een octet met twee blazers en drie strijkers, geeft de voorstelling de juiste vaart en vrolijkheid. Moeiteloos vermengt Ornstein swingende jazz, stevige funky ritmes, met grillige maatwisselingen à la Zappa, en weerbarstige moderne muziek."
Moose
"Peter Blok is aandoenlijk, maar Waldemar Torenstra steelt de show; met zijn voetbalkuiten in een lelijke maillot zet hij een heel overtuigend dienstmeisje neer."
"Het decor van Paul Gallis is, hoe kan het ook anders, prachtig. Alex Klaasen als een glamrock Mozart en Waldemar Torenstra barsten van het talent, het gemak waarmee ze zingen is een genot."
Trouw, 3 april 2004
"De knecht van Don Giovanni uit de opera, Leporello, die dus als het ware de opera in de operawas en daarmee voor en grappig droste-effect zorgde."
"Peter Blok zong prachtig, zoals hij dat kan."
De Volkskrant, 3 april 2004
"Het is een spannend decor dat Paul Gallis ontwierp. Letterlijk ook omdat de handeling zich voor een groot deel op dat golvende dak afspeelt."
"Maarten Ornstein schreef de muziek met een liefdevolle knipoog naar het werk van Mozart. Mooi in het decor geïntergreerd zijn de musici, acht in getal."
De Telegraaf, 5 april 2004
"Peter Blok, komediant van het puurste kaliber, haalt er meer uit dan er in zit, door nauwgezet net niet té ver te gaan als de wellustige opportunist Da Ponte. Zonder meer leuk. Alex KLaasen laat me ook geloven in zowel genialiteit als gekte van de lila gekuifde Mozart."
Spits, Bekijk `t, 7 april 2004
"Een overweldigend gehaal van muziek, tekst, decor, kostuums en spel in anderhalf uur."
"Van de muziek valt het meest te genieten."
"Alex Klaasen geeft een perfecte vertolking van de extravagante Mozart."
"Een dynamisch stuk."
Louis Ferron over `Hoe Mozart Casanova Sloeg`:
Toen Mozarts opera Don Giovanni in Praag in première (1787) ging was de grootste minnaar van zijn tijd, Casanova, toevallig bij dit hoogtepunt in de muziekgeschiedenis aanwezig. Nu ja, toevallig? Hij wilde wel eens zien hoe muziek en literatuur tegenover de praktijk stonden. De verbeelding tegen de werkelijkheid!
Na afloop van de première barst er een tweestrijd los tussen de twee beroemdheden/grootheden. Of eigenlijk: driestrijd. Want storende factor in het elegant bedoelde duel tussen Mozart en Casanova vormt Lorenzo Da Ponte, de bekeerde jood en gesjeesde priester, die de tekst voor Mozarts opera had geleverd.
De liefde, wat is dat? Een kwestie van opeengehoopte sappen zal Casanova beweren. Een tijdverdrijf voor als je even geen muziek in je hoofd hebt, lijkt Mozarts commentaar daarop. En de eeuwig gesjochten Da Ponte zou ze het liefst alle twee gelijk geven als dat voor zijn maatschappelijke carrière gelegen zou komen.
Om zijn gelijk te bewijzen zet Casanova een verkleedpartij op poten die Mozart en Da Ponte aan de paal nagelen als de romantische praatjesmaker en de maatschappelijke sukkelaar die ze in zijn ogen zijn. Het eindresultaat van de Mariveaux-achtige klucht die zich vervolgens ontrolt blijkt uiteindelijk een andere waarheid aan het licht te brengen dan Casanova voor ogen stond.
De enige ware uitspraak is in de woordloze muziek gelegen. Maar daaronder gaat de waarheid schuil van het individu dat, zwervend van bed naar bed en van droom naar droom, uiteindelijk altijd een zwerver op deze aarde zal blijven.
Casanova geeft Mozart les in de liefde, aan de praktijk getoetst. Na afloop van de première van Don Giovanni (Praag 1787) barst er een tweestrijd los tussen de dertigjarige succescomponist die de status van een popheld heeft en de inmiddels zestigjarige Casanova die gedesillusioneerd is in ‘de verlichte’ liefde. De voorstelling belooft een Marivaux-achtige klucht te worden, waarin liberetto-schrijver Lorenzo Da Ponte storende factor is.
`Hoe Mozart Casanova Sloeg` wordt gespeeld door de Orkater-acteurs Annet Malherbe en Peter Blok aangevuld met Jaap Spijkers (bekend van De Trust en de Poolse Bruid) cabaretier Alex Klaasen (Klaasen & Sandiford ) en Waldemar Torenstra (bekend van het NNT en als Gerrit uit `Ja Zuster Nee Zuster`) en een muziekensemble.
`Hoe Mozart Casanova Sloeg`, vervangt de aangekondigde voorstelling van Alex van Warmerdam door zijn gezelschap De Mexicaanse Hond. Alex van Warmerdam, wiens nieuwe film Grimm op 10 september tijdens het Film Festival van Toronto de wereldpremière beleeft, hoopt volgend seizoen alsnog met een nieuwe theatervoorstelling te komen.
De pers over
HOE MOZART CASANOVA SLOEG
Het Haarlems Dagblad, 2 april 2004
“Annet Malherbe is als vanouds goed op dreef als de pronte Dorabella.”“Maarten Ornstein schreef mooie muziek die soms jazzy is, soms modern klinkt, een hele eigen mix van twintigste eeuwse stijlen.”
“Er wordt veel gezongen. Fraai vooral door Alex Klaasen.”
“De acteurs en de musici maken er een feestje van.”
Het Parool 3 april 2004
"Alex Klaasen: die zat lekker in zijn vel en in zijn kostuum; hij zong de sterren van de hemel, zat helemaal in zijn rol van een decadent glamrock mannetje, dat verwend is met genie. Hij mocht de voorstelling afsluiten op het hoogste punt van het decor, vol in de schijnwerpers."NRC Handelsblad, 3 april 2004
"De eclectische muziek van Maarten Ornstein, soepel gespeeld door een octet met twee blazers en drie strijkers, geeft de voorstelling de juiste vaart en vrolijkheid. Moeiteloos vermengt Ornstein swingende jazz, stevige funky ritmes, met grillige maatwisselingen à la Zappa, en weerbarstige moderne muziek."Moose
"Peter Blok is aandoenlijk, maar Waldemar Torenstra steelt de show; met zijn voetbalkuiten in een lelijke maillot zet hij een heel overtuigend dienstmeisje neer.""Het decor van Paul Gallis is, hoe kan het ook anders, prachtig. Alex Klaasen als een glamrock Mozart en Waldemar Torenstra barsten van het talent, het gemak waarmee ze zingen is een genot."
Trouw, 3 april 2004
"De knecht van Don Giovanni uit de opera, Leporello, die dus als het ware de opera in de operawas en daarmee voor en grappig droste-effect zorgde.""Peter Blok zong prachtig, zoals hij dat kan."
De Volkskrant, 3 april 2004
"Het is een spannend decor dat Paul Gallis ontwierp. Letterlijk ook omdat de handeling zich voor een groot deel op dat golvende dak afspeelt.""Maarten Ornstein schreef de muziek met een liefdevolle knipoog naar het werk van Mozart. Mooi in het decor geïntergreerd zijn de musici, acht in getal."
De Telegraaf, 5 april 2004
"Peter Blok, komediant van het puurste kaliber, haalt er meer uit dan er in zit, door nauwgezet net niet té ver te gaan als de wellustige opportunist Da Ponte. Zonder meer leuk. Alex KLaasen laat me ook geloven in zowel genialiteit als gekte van de lila gekuifde Mozart." Spits, Bekijk `t, 7 april 2004
"Een overweldigend gehaal van muziek, tekst, decor, kostuums en spel in anderhalf uur.""Van de muziek valt het meest te genieten."
"Alex Klaasen geeft een perfecte vertolking van de extravagante Mozart."
"Een dynamisch stuk."
Louis Ferron over `Hoe Mozart Casanova Sloeg`:
Toen Mozarts opera Don Giovanni in Praag in première (1787) ging was de grootste minnaar van zijn tijd, Casanova, toevallig bij dit hoogtepunt in de muziekgeschiedenis aanwezig. Nu ja, toevallig? Hij wilde wel eens zien hoe muziek en literatuur tegenover de praktijk stonden. De verbeelding tegen de werkelijkheid!
Na afloop van de première barst er een tweestrijd los tussen de twee beroemdheden/grootheden. Of eigenlijk: driestrijd. Want storende factor in het elegant bedoelde duel tussen Mozart en Casanova vormt Lorenzo Da Ponte, de bekeerde jood en gesjeesde priester, die de tekst voor Mozarts opera had geleverd.
De liefde, wat is dat? Een kwestie van opeengehoopte sappen zal Casanova beweren. Een tijdverdrijf voor als je even geen muziek in je hoofd hebt, lijkt Mozarts commentaar daarop. En de eeuwig gesjochten Da Ponte zou ze het liefst alle twee gelijk geven als dat voor zijn maatschappelijke carrière gelegen zou komen.
Om zijn gelijk te bewijzen zet Casanova een verkleedpartij op poten die Mozart en Da Ponte aan de paal nagelen als de romantische praatjesmaker en de maatschappelijke sukkelaar die ze in zijn ogen zijn. Het eindresultaat van de Mariveaux-achtige klucht die zich vervolgens ontrolt blijkt uiteindelijk een andere waarheid aan het licht te brengen dan Casanova voor ogen stond.
De enige ware uitspraak is in de woordloze muziek gelegen. Maar daaronder gaat de waarheid schuil van het individu dat, zwervend van bed naar bed en van droom naar droom, uiteindelijk altijd een zwerver op deze aarde zal blijven.
Credits
Spel: Jaap Spijkers, Peter Blok, Annet Malherbe, Alex
Klaasen, Waldemar Torenstra
Regie: Gerardjan Rijnders
Tekst: Louis Ferron
Muziek: Maarten Ornstein
Lichtontwerp: Stefan Dijkman
Klaasen, Waldemar Torenstra
Regie: Gerardjan Rijnders
Tekst: Louis Ferron
Muziek: Maarten Ornstein
Lichtontwerp: Stefan Dijkman