TYPHOON
-
wo 9 apr ’2520:15 - 21:15Theaterzaal
Geplaceerd Normaal € 24,50 Delft/Rotterdampas € 22,50 Prometheus € 22,50 DenHaagPas € 22,50 Student € 15,00 CJP € 15,00
In een windstille proloog bereiden de dansers van Introdans zich voor op wat komen gaat, begeleid door de pianoklanken van Simeon ten Holts ‘Canto Ostinato’. Ze hangen uit het lood alsof ze tegen de wind leunen. Hun armen klieven door de lucht. Ze zijn klaar voor de strijd. Dan overstemt het aanzwellend geraas van de windmachines de zachte pianoklanken: de dansers zuigen de longen vol en gaan het gevecht aan met de (onzichtbare) materie, die zij al dansend tastbaar maken. De choreografische ordeningsdrang van De Châtel wordt in deze voorstelling als het ware in een vliegende storm beproefd.
Pers quotes
- de Volkskrant ★★★★: "De wind is in die decennia niet gaan liggen: steeds hevigere stormen teisteren de wereld. Typhoon toont meesterlijk dat mensen zich weliswaar schrap kunnen zetten tegen de wind, maar er hoe dan ook machteloos tegen blijven."
- NRC ★★★★★: "Zonder dat een pas werd veranderd, is het puur formele, consequent uitgewerkte en opgebouwde concept door de actualiteit een hartenkreet geworden. De Chatels Typhoon heeft na 38 jaar alleen maar aan kracht gewonnen." (..) "Typhoon lijkt in deze tijden van big tech misschien wel actueler dan in 1986. Introdans voert de reprise uitstekend uit." (...) "In Typhoon toont De Chatel zich op en top minimalist in haar bewegingstaal." (...) "Een ontroerend beeld van vastberaden verzet dat onvermijdelijk associaties oproept. Niet alleen met de oorlog in Oekraine, maar ook met het verzet dat geleverd moet worden tegen ongrijpbare machten van technologie en politiek."
- Het Parool: "Choreografe Krisztina de Chatel laat haar dansers keer op keer dansen met de elementen. Haar minimalistische dansvoorstelling Typhoonstamt uit 1986 maar is in het huidige (politieke) klimaat plots weer even relevant als toen." (...) "De Chatel, inmiddels de 80 gepasseerd, behoort tot de toonaangevende choreografen in ons land. Keer op keer heeft ze de mens met de elementen laten dansen. Het is mooi en zeer terecht dat Introdans haar werk in het repertoire opneemt, zodat het niet vergeten wordt."
- Theaterkrant: "De beheerste werkers van Krisztina de Châtel voelen onwerkelijk in weerbarstige politieke actualiteit"
[toegangsprijs inclusief drankje]