Dezelfde makers brachten eerder de voorstelling 'Happiness' en de hit 'Mecanical Ecstasy' die beiden door een uitzinnig Delfts publiek werden bijgewoond en beleefd.
Vertrekpunt voor 'Freedom' is het verhaal van Mouhamedou Ould Slahi, die 14 jaar onschuldig vastzat in Guantanamo Bay waar hij werd ondervraagd en gemarteld. Hij beschreef zijn verhaal in zijn boek ‘The Guantanamo Diaries’ dat onlangs werd verfilmd als ‘The Mauritanian’). Mouhamedou schrijft de originele tekst voor de voorstelling, als ‘writer in residence’ bij NITE en De Balie.
De pers:
- de Volkskrant ★★★★☆ - "Freedom is een donker, razend dansconcert” (...) "Vijf kwartier lang schildert decorontwerper Ascon de Nijs met helse vegen kantoorramen, vliegtuigen en Ground Zero op het achterdoek. Dansers in zwarte gewaden zwiepen naar voren, buigen achterover, glippen uit handen, springen op kokers en vallen net niet flauw."
- Het Parool - "Guy & Roni noemt de voorstelling terecht een "in your face" aanklacht tegen het beschermen van westerse vrijheden, door anderen diezelfde vrijheden te ontzeggen."
- Dagblad van het Noorden ★★★★☆ - "Een voorstelling die zich nadrukkelijk mengt in het maatschappelijke debat" (...) "een orkaan van visueel geweld" (...) "Freedom is theater dat ertoe doet" (...) “De dansers worden schijnbaar willoos meegesleept op deze hel op aarde. Apocalypse Now."
- de Volkskrant over 'Happiness' ★★★★☆ - "Gespierd, banaal, uitdagend"
Guy Weizman over 'Freedom':
“Allereerst zien we de fysieke ervaring om te worden ontvoerd. Het is belangrijk daar woorden aan te geven. Dan is er het gevecht om vrij te komen. Wat dat aangaat is het pleidooi van de Democratische senator Barbara Lee al in de eerste week na 9/11 van belang, om niet eenzelfde kwaad in te zetten tegen het kwaad van de terroristen. Als derde volgt een daadwerkelijk gevoerd telefoongesprek van Slahi met zijn ondervrager. Ik weet zeker dat dit achteraf tot discussie leidt. Het laat je met een vraag achter. Die ondervrager zegt letterlijk: ‘We hadden je niet mogen martelen, maar ik ben 100 procent overtuigd van je schuld.’ Oftewel, zou hij toch niet…” – Guy Weizman in Dagblad van het Noorden
Aan het begin van de voorstelling wordt enkele malen gebruik gemaakt van een stroboscoop.
[toegangsprijs inclusief drankje]