Introdans Ensemble voor de Jeugd viert zijn vijfentwintigste verjaardag met drie stukken van de gelauwerde choreograaf Jiří Kylián. ‘Trompe L’Oeil’ zit vol grappen en bizarre bewegingsvondsten. Het bij kaarslicht gedanste ‘Un Ballo’ is, door de vele lifts, risicovolle balansen en steeds wisselende dynamiek, een zeer uitdagend werk. En ‘Kinderspelen’ is geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Pieter Bruegel de Oude. Zeventien dansers en zestien jonge danstalenten verbeelden onschuldige kinderspelen. Maar wie goed kijkt, ziet iets anders.
Na afloop kun je zelf lekker dansen in de disco in het B&L Theatercafé.
[leeftijd v.a. 6 jaar]
de Volkskrant, 13 oktober 2014 (Annette Embrechts, ****)
Lang, lang applaus voor dansvoorstelling ‘Jarig’
"Het jubileumprogramma ‘Jarig’ (6+), volledig opgebouwd uit ouder werk van grootmeester Kylián, is geen eenvoudig feestpakket, al zit er een hilarisch slapstickfragment in uit zijn dansfilm ‘Birth-Day’. Voor de pauze bevat ‘Trompe l’Oeil’ (1996), de titel indachtig, nog allerlei dansgrapjes: bewegingsimitaties van koekoeksklokken, een telefoongesprek dwars door een pas de deux, verstoppertje-met-shirts en snaveltjesgepik. (…) Bij ‘Un Ballo’ (1991) danst het tableau een vloeiend golvend ballet op muziek van Maurice Ravel, onder een feeërieke hemel van meer dan vijftig brandende kaarsjes live aangestoken. Na de pauze komt de introspectie, met Kyliáns ‘Kinderspelen’ (1978). (…) ‘Kinderspelen’ is één grote metafoor voor het leven, van geboorte tot de dood en de liefde in een duet daar tussen in. Dit alles is verbeeld alsof het kinderspel is, in een mysterieus bos van takken en blauwe doeken. De dansers mogen hun kinderlijke mimiek nog inruilen voor wat meer grimmige, ondeugende brutaliteit. Danseres Alexis Geddes heeft die toon al goed te pakken."
Trouw, 13 oktober 2014 (Sander Hiskemuller, ***)
"‘Trompe l’Oeil’ maakte Kylián in 1996 voor Nederlands Dans Theater 3. Door de collage van bewegingsminiatuurtjes is het een levendig werk; het duet bijvoorbeeld waarin de ballerina geïrriteerd raakt door het mobieltje van haar danseur. Typisch Kylián is de meerlagigheid. De grap komt nooit alleen. Daarvan is de dansfilm ‘Birth-Day’ een prachtig voorbeeld. (…) Komisch is de verwijfde kok (Gérard Lemaître) en zijn onbeholpen keukenhulpje (Sabine Kupferberg), die in een knap gezette choreografie rond deeg, eieren, pannen en pollepels een taart fabriceren. De baroksetting versterkt de ondertoon; elke viering accentueert onze vergankelijkheid. Gedateerd is ‘Un Ballo’ (1991) onder een hemel van kaarslicht op Ravel. Een ingewikkeld stuk vanwege een krappe timing voor unisono koppels. (…) Grimmig oogt de speelplaats in ‘Kinderspelen’. (…) Op deze speelplaats spiegelen de ‘kinderen’ de wereld van volwassenen en dat is niet altijd even plezierig. Geladen met beeldassociaties rond Breughels gelijknamige doek is dit werk zwaar van symboliek, en wat al te zwaar van gemoed."